תכנון מזרקת משטח יבש

בשנים האחרונות נפוץ מאוד במרחב הציבורי תכנון והקמת מזרקות שעשוע לילדים מסוג "מזרקות משטח יבש" (DRY DECK FOUNTAIN)

לכאורה, נראה כאילו מזרקת משטח יבש הינה יחסית פשוטה.
למעשה, תכנון מזרקה מסוג זה מורכב ודורש מקצועיות, מיומנות וניסיון אישי רב.
המתכנן נדרש למגוון שיקולים בתהליך התכנון ובמקביל לבחירת ציוד ייעודי המתאים למזרקה מסוג זה. כל זאת, תוך כדי שמירה קפדנית על בטיחות המשתמשים, קיום כל הוראות משרד הבריאות וכמובן, שמירה על כל הנחיות ותקנות חוק החשמל.

תכנון נכון ובחירת ציוד מתאים יבטיחו שימוש מהנה ובטיחותי לאורך שנים ובו זמנית, שמירה על תקציב הקמה סביר ובמקביל, תתאפשר תחזוקה פשוטה וקלה יחסית לאורך שנים.
על המתכנן להתחשב בנתונים רבים ומורכבים. חלקם כלליים ויסודיים החוזרים על עצמם בכל מזרקות המשטח היבש וחלקם ייחודיים לאתר הייחודי ו/או לדרישות המזמין ו/או סוג המשתמשים ו/או התקציב המיועד לחלק זה של המיזם.
איכות תכנון מערכות המזרקה תיקבע בעיקר על ידי ניסיונו של המתכנן והיכרותו את מערכות המתזים הקיימות והמתאימות לשילוב במזרקות מסוג זה. לתכנון איכותי ונכון יוסיפו גם היכרותו האישית של מתכנן מערכות המזרקה את מגבלות הביצוע וההקמה בפועל והשלכות שיטת התכנון ובחירת הציוד והמערכות על אופן תפעול מערכות המזרקה ותחזוקתה לאורך שנים.
כמובן שעדיף שהמתכנן יכיר את כל "הפתעות" הבצוע בפועל, ולא רק משולחן השרטוט, אלא גם מביצוע בפועל בשטח.
מזרקת משטח יבש מתופעלת ממאגר מים תחתון הנסתר מעיני המשתמשים במזרקה.
במזרקת משטח יבש, עם הפסקת פעילותה, ניתן בהחלט להשתמש במשטח המזרקה לכנסים, אירועים ציבוריים או כל שימוש רגיל אחר, ובתנאי כמובן שתוכננה והוקמה באופן נכון ומקצועי.
במזרקת משטח יבש יש לדאוג מראש שכל ציודי המזרקה המותקנים בפני משטח המזרקה יהיו בטיחותיים, בנויים ומיועדים מראש לדריכה ויהיו אנטי-וונדליים.
נדרש להשתמש מראש בציוד איכותי ביותר וייעודי לשימוש הנדרש ובנוי מחומרים אשר מתחשבים מראש גם באיכות המים ובהימצאות הכימיקלים הקיימים במי המזרקה המטופלים וריכוזם.

המשתמשים העיקריים במזרקות המשטח היבש הינם ילדים ופעוטות.
מתוך דאגה עמוקה לשלומם ולבריאותם של המשתמשים, ובעיקר מאחר שהמים מסוחררים למעשה במעגל סגור, משרד הבריאות מעמיד דרישות ייחודיות למערכות הסינון, החיטוי והטיפול במי המזרקה. משרד הבריאות אף דואג מדי פעם בפעם לעדכן ולהחמיר עוד יותר את דרישותיו ובלבד שילדינו לא יחשפו למפגעים כלשהם.
מזרקת משטח יבש תתופעל מתוך חדר מכונות המצוי פיזית מתחת למפלס משטח המתזים. הפרש הגובה הפיזי בין מפלס שטח המתזים עד למפלס רצפת חדר המכונות יהיה לא פחות מ-3 מטרים.
באתרים בהם ישנה אפשרות להקצאת שטח ייעודי לחדר מכונות בחניון או במבנה קיים, שם יותקן חדר מכונות המזרקה. באתרים בהם לא קיים חלל בנוי מתחת למפלס המזרקה, יידרש לתכנן ולהקים חדר מכונות תת-קרקעי ייעודי עבור מערכות המזרקה.
חדר מכונות מסוג זה יחלוק קיר משוטף עם מאגר המים התפעולי של מערכות המזרקה.
מזרקת משטח יבש, ובעיקר בגלל מערכות הטיפול במים, תתוחזק אך ורק ע"י אנשי תחזוקה מיומנים והמחזיקים ברישיון בר תוקף של משרד הבריאות כמפעיל בריכות שחיה מאושר.
מזרקות משטח יבש המתוכננות ע"י "מופעי מים" ישלבו, ככל האפשר מבחינת התקציב, גם מתזי מים חכמים ואפקטים אחרים המשדרגים את מופע המזרקה לאין שיעור ואשר יהפכו את המזרקה המתוכננת ממזרקת משטח יבש סטנדרטית ורגילה למזרקה ייחודית, חכמה מעניינת ומאתגרת.

מופעי מים תשלב במופע המזרקה במשטח היבש, בין יתר האפשרויות, גם:

  • מופע ג'מפינג ג'ט במופע רצוף ושלם – סילון למינארי רצוף וקשתי הנראה כצינור זכוכית שקופה המרחף מעל לפני משטח המזרקה, ובלילה כצינור פלורוסנטי מואר ומחליף צבעים.
  • מופעי ג'מפינג ג'ט מתנתקים המרחפים באוויר. סילוני המים יהיו באורכים שונים ומשתנים ובמקצבים שונים ומשתנים ולפי תכנות מופע הסילונים בבקר ההפעלה של המזרקה. ילדים ומבוגרים משתעשעים בניסיון "לתפוש" את "צינור הזכוכית" המרחף ולחילופין, לארוב לו לרגע הפריצה ממשטח המזרקה.
  • מופע התנגשות בין שני סילונים למינאריים המייצרים מופע "קשת ריתוך מוארת" בנקודת המשטח.
  • תנועת נקודת המפגש של סילוני המים הלמינאריים, שנים או יותר, במרחב שמעל למשטח המזרקה.
  • מערכות ערפל המשולבות בתוך משטח המזרקה ו/או בהיקפה או "בדרך אליה".
  • תוספת ברזים חשמליים לכל אחד מסילוני המים. השימוש בברזים החשמליים מוסיף למופע המזרקה אפשרויות של התנתקות ופריצה של סילוני המים במופע "פתח-סגור" משתנה ומפוקד מבקר מערכות מופע המים במזרקה.
  • תנועת סילוני המים במופע "עולה-יורד" במקצבים שונים ולגבהים שונים. סילוני המים במשטח המזרקה יחולקו לקבוצות הפעלה נפרדות. כל קבוצת מתזים תפוקד יחד, בנפרד.
  • שילוב מתזים חכמים אחרים ושונים אשר יפרצו מתוך משטח המזרקה ויצרו מופעי מים שונים ממתז הקומט הסטנדרטי.

כל אלו משדרגים את מופעי מזרקת המשטח היבש הסטנדרטית ומוסיפים למזרקה ערך מוסף ייחודי ההופך אותה למזרקה חכמה, מיוחדת ומעניינת במיוחד.
בנוסף, כל מופעי המים הנ"ל מוארים בתאורת לד ייחודית ועוצמתית הצובעת את כל סילוני המים, לכל אורכם וגובהם, באין סוף גוונים של צבעים מתחלפים.

אנא, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי